Galeristid Kaili Kask ja Raul Oreškin on alustanud kahanemise teekonda – jälgi seda Mikrogalerii blogis! 

Ole kursis Mikrogalerii blogipostitustega ning telli kord kuus ilmuv uudiskiri.

Liitu uudiskirjaga


Veebruari enimloetud blogipostitused:

#4 Tulnukad, Veronika ja kunstimaailma kõige suurem risk
#7 Mina peaosas, sidrunitee kõrvalosas!
#2 Ruumid kahanevad, mõtted kasvavad
#9 Minimalism ja mäluak
#10 See ei ole kunst. See on investeering!

Foto: Maria Kilk

#17 Kunstielamus, kinnisvara ja kerge hapnikupuudus

„Vaevalt ma sel korral näitusest kirjutan,“ vastan Kaili küsimusele, et miks sa fotoka kaasa võtad: “Aga igaks juhuks siiski, kes teab,“ lisan veel, kui Nikon näpus juba auto poole teel olen.

Subbi avamisel on rahvast murdu, lausa niipalju, et isegi ERMi mõõtu ruumides on õhk pisut paksuks hingatud, nagu oleks näitusel lisaks maalidele eksponeeritud ka kõigi külaliste hingetõmbed. Tegelikult päris huvitav näitusemõte, jõudsin veel mõelda, kui igaks juhuks sähvatuse siiski kohe peast pühkisin. „Me siiski kahaneme,“ tuletasin endale meelde, mitte ei tee tööd juurde... kuigi välja mõelda, kuidas inimeste hingetõmbeid esitleda, ahvatleb siiani.

Wemel Woodi asutajad Karl Haljasmets ja Priit Lill

#16 Wemel Wood: Eesti ettevõte, mis teeb revolutsiooni pistikupesade maailmas

Plastik on ehitusvaldkonna elektroonikatööstuses valitsev materjal, kuid Eesti ettevõte Wemel Wood on otsustanud seda muuta. Nad on maailmas esimesed, kes toodavad pistikupesade ja lülitite katteid termopuidust – looduslikust, vastupidavast ning täielikult komposteeruvast materjalist. Wemel Woodi eesmärk on, et aastaks 2040 moodustaksid taastuvatest materjalidest valmistatud pistikud ja lülitid vähemalt poole turust.

Kohtusime Reola tööstuspargis, kus on toimunud termopuidust pistikute arendustöö ning nüüd ka tootmine, startupi asutajate – Karl Haljasmetsa ja Priit Lillega ning uurisime, kuidas see teekond alguse on saanud ja millised väljakutsed on ettevõtet saatnud.

Rait Präätsi skulptuur kunstinäituselt „Ühes majas 16./50“ – taaskasutatud elektroonikakomponentidest loodud teos, mis esitab küsimuse tehnoloogia ja inimlikkuse piiridest.

#15 Kas tulevik mäletab?

Sattusime sel aastal juba teist korda Kunstimaja näituste avamisele. Kui ise enam vernissaaže korraldama ei pea, on isegi päris värskendav lihtsalt kohale minna, head kunsti nautida ja tuttavaid trehvata. Seekordseks tõukejõuks oli Rait Präätsi ja Sirje Eelma ühisnäituse „Ühes majas 16./50“ avamine, mis tähistas muuhulgas kunstnikepaari 50. koos elatud aastat. Seda kuuldes vaatasime Kailiga teineteisele otsa, samal ajal kiiret arvutust tehes – meil täitus koosolemisest mõned nädalad tagasi 31 aastat. Viiekümneni on veel minna.

Foto: Jeff Gritchen

#13 Vesi kui lõuend

Foto: Jeff Gritchen

Peale eelmise postituse all tekkinud elavat arutelu Emajõe kunstilaeva teemal, tekkis mõte kokku koguda mõned vee peal eksponeeritud kunsti näited. Kunstnikud on vett kasutanud lõuendina palju ambitsioonikamalt, kui esmapilgul arvata võiks. Siin on kõigest mõned näited, mis on ujunud, sulanud, vajunud sügavusse või langenud kõrgustest veepinnale.

Kaili Kask ja Raul Oreškin teel Mikrogaleriisse – kas tulevik on maal, vees või ratastel? Emajõe laineid trotsides otsime ideaalset kahanemise formaati! Foto: Annika Haas

#12 Kas jääme paigale või laseme end lainetel kanda?

Lubasin kirjutada esimesest tõsisest tagasilöögist. Plaanisime olemasoleva garaažikrundi kohale ehitada Mikrogalerii ning kuna me oma unistustes elame ka ise juba Mikro-Veneetsias, soovisime juurde osta teise boksi, kuhu rajada endale uus minikodu. Aga paraku on meie kõrvalbokside hinnad tõusnud juba tasemeni, mis pole meile enam taskukohane. Lühikese ajaga on Mikro-Veneetsia kinnisvarahinnad kerkinud nagu hästi toidetud pärmitaigen. Tuleb välja, et kui tahad väiksemat, pead maksma suuremalt.

Pööningul sorteerimise käigus avastatud „tulnukas“. Ajakapsliks muutunud pööning on täis minevikukihte, mille vahel võib leida nii mälestusi kui ka täiesti ootamatuid esemeid.

#11 Tulnukas pööningul!

Blogi seniseks kõige populaarsemaks postituseks on kujunenud lugu "Tulnukad, Veronika ja kunstimaailma kõige suurem risk" ning kuna ma olen enam kui kindel, et seda just tulnuka pärast pealkirjas, siis teen väikse katse, et oma hüpoteesile kinnitust saada. Katse kujunes välja täiesti juhuslikult, sest Kaili polnud nõus mulle pööningul poseerima ja haaras mind kaameraga nähes, esimese ettejuhtuva asja, milleks oli tulnukamask, ise samal ajal karjatades: "Ma ei taha pildile jääda!". Miks meil pööningul tulnukamask oli, ma ei tea, aga vähemalt sain ma tänu sellele loodetavasti taas klikitava pealkirja!

Kunstnik Tõnis Kriisa oma stuudios tutvustamas skulptuuri „Off“ – minimalistlikku ja ajatult mõjuvat teost, mis peegeldab kahanemise ja teadliku elamise ideed. Kas kunst või investeering? Mõlemad!

#10 See ei ole kunst. See on investeering!

Tartu kunsti aastanäituselt jäi kummitama Tõnis Kriisa skulptuur „Off“. Teosel on näha nelja käega naise figuur, mis ühelt poolt viitab nagu rabelemisele, mitme asjaga korraga tegelemisele, aga kuna skulptuuril on kõik liigsed detailid eemaldatud ning figuuri lihtsad jooned ja ühetaoline monokroomne värvigamma viitasid tahtlikule loobumisele liigsest dekoratiivsusest, tundus, et see sobib kuidagi väga hästi meie kahanemise teekonna ja minimalistliku filosoofiaga, mis meie kohal paratamatult juba hõljub.

Kunstnike ja kuraatorite kohtumine Tartu Kunstimajas Kostiantyn Tereshchenko näituse „Tsivilisatsioon I“ avamisel. Hetk täis vestlusi, emotsioone ja loomeinimeste mõttevahetusi, mis peegeldab kunstimaailma dünaamilisust ja sotsiaalsust. Foto: Anna Vyaznikova.

#7 Mina peaosas, sidrunitee kõrvalosas!

Selle nädala esmaspäeval vaatasin kalendrisse ja nägin seal vaid üht tööalast märget. Tundus kuidagi uskumatult minimalistlik vaatepilt, sest aasta esimesed poolteist nädalat olid kulgenud täielikus pöörises, Haki tuli tühjaks kolida ja sellele järgnes kolmetoalise korteri täisremont, kuna Eesi otsustas perega suuremale pinnale kolida. Alles kuu neljandal nädalal sain hakata nautima oma eelmise aasta otsuste vilju.

Keisuke Oka arhitektuuriline meistriteos Arimaston Tokyos – käsitsi ehitatud betoonhoone, mida on võrreldud Howli liikuva kindlusega. See aeglase arhitektuuri põhimõtteid järgiv hoone on vastand kiirtootmisele ja sümboliseerib ainulaadset loomefilosoofiat - vähem on parem.  Foto: Richard A. Brooks / AFP

#5 Aeglane arhitektuur – õppetund Jaapanist

Tokyos, Mita metroopeatuse lähedal asub üks hoone, mis on meid lummanud juba mõnda aega. Kui kunagi peaksime Jaapanisse sattuma, on Arimastoni nime kandev teos, sest majaks on seda isegi liiga lihtne nimetada, kindlasti üks meie sihtkohti, mida külastada. Seda lummavat, kõverate joontega betoonist struktuuri on võrreldud Hayao Miyazaki loominguga – nagu oleks Howli liikuv kindlus Tokyo tänavatele materialiseerunud. Aga selle hoone kõige erilisem osa pole mitte selle välimus, vaid lugu, mis peitub loomise taga.

See juhuslikult kohatud tänavakunstiteos haakub ootamatult Mikrogalerii teemadega – kes kuulub kunstimaailma ja kes jääb ukse taha?

#4 Tulnukad, Veronika ja kunstimaailma kõige suurem risk

Tänast postitust ajendas kirjutama ühe hindamiskomisjoni tagasiside Mikrogalerii projektile, kus heidetakse ette, et me ei ole käsitlenud kõige suuremat riski, milleks on võimalus, et seda galeriid üldse ei tekigi. Meenus, kuidas me 12 aastat tagasi Voronja galerii käivitamiseks erinevatest programmidest püüdsime raha kaasata ja sarnaste komisjonide ees tõestada püüdsime, et maapiirkonda on galeriid vaja, sellel võivad olla iseg linnagalerii ees eelised ning et meil on võimekus see üles ehitada ja ka hiljem töös hoida. Tagasisideks kuulsime peamiselt üleolevaid kommentaare ja pidime taluma isegi solvanguid. Üks komisjoni liige konstateeris, et miks te endast nii heal arvamusel olete, seda galeriid on vaja vaid teile ja ehk kolmele hipist sõbrale ka. Võimalik, et mul olid tõesti narmastega püksid jalas ja lilleline särkki üll, pole tõesti kunagi ülikonda vabatahtlikult kandnud.

Mikro-Veneetsia talvine idüll – minimaja katuse all naeratav Annika tervitab külalisi ja toimetab oma hubases minimajas.

#3 Pendel liigub minimajja

Tundub, et terve Eesti on täna looduses või vähemalt parkides, et lumiseid vaateid jäädvustada, mõtlesin isegi, et jalutan läbi valge Karlova ja kesklinna Mikro-Veneetsiasse, et üle vaadata, millised lumevallid sealt vastu vaatavad. Teel salvestasin mällu ja kohati ka mobiili mõned lumme mattunud tänavakunstiteosed, kuna meil on peagi plaanis koostöös Ülikooli liikumislaboriga välja töötada mõned liikumakutsuvad kunstituurid linnaruumis, kus lisaks märgilistele teostele, saab maha kõnnitud ka kohustulikud sammud ning ehk annab mõne teose juures isegi intensiivsemaid liigutusi teha.

Galeristid Kaili Kask ja Raul Oreškin avastamas Ebrahimi miniatuurset galeriid, mis sümboliseerib kahanemise ideed: väiksem füüsiline ruum, kuid piiramatud loomingulised võimalused.

#2 Ruumid kahanevad, mõtted kasvavad

tARTu ja Haki galerii, mis pakkus meile viie aasta jooksul võimaluse ära katsetada peaaegu kogu potentsiaali, mida Aparaaditehase sopilised ja justkui lõpmatusse hargnevad ruumid võimaldasid, on nüüd tänu Ebrahimile kahanenud nukumaja mõõtu, mille saame mängleva kergusega endaga kaasa võtta. Viis aastat avarates tehaseruumides tegutsemist pakkus meile hindamatu kasvu- ja eksperimenteerimise võimaluse, tõi meis esile ka kõige varjatumad anded ja aitas erinevatest kriisidest (ning neid polnud vähe) välja tulla nii, et ettevõtmise keskmes püsis ikkagi kunst, kuigi vahel tundus, et kokteile müües oleks olnud kergem arveid tasuda.

Esimesed sammud minimalistliku eluviisi suunas – lumine idüll Mikro-Veneetsia esimese minimaja ees, mis sümboliseerib väiksemate kulude, aga suurema loovuse otsingut.

#1 Kas väiksem on alati parem? Elektriarve põhjal tundub küll.

Käima on läinud aasta, mis meie jaoks avab täiesti uue lehekülje. Oleme lõpetanud või õigemini tõmbame veel hoogsalt alanud nädalal jooni alla Haki galerii tegemistele. Eelmise aasta lõpus lahkusin Estonian Fashion Festivali turundusjuhi kohalt ning tänasega lõpetan turundusteenuste pakkumise Tartu Loomemajanduskeskuses. Väikse koormuse jätsin alles Hopp disainipoe turundajana, et sissetulekud päris nullilähedaseks ei muutuks, aga ülejäänud regulaarsed tööalased tegevused olen lõpetanud, et keskenduda Mikrogalerii planeerimisele ja ehitamisele. Erilist hirmu pole, kuigi ehmatavalt suure elektriarve saabumine postkasti tekitas kerge ärevuse küll. Seda enam tundub aga kahanev tulevik, mille eesmärgiks on muuhulgas ka kommunaalarvete kahandamine, helge. Muidugi võib juhtuda, et paari kuu pärast otsin taas püsivamat sissetulekut, aga hetkel olen siiski optimistlik... olen keerulisematest olukordadest end välja vedanud. Praegune on vähemalt väga inspireeriv.